Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

U werkt in de ICT (Informatie en CommunicatieTechnologie) en zorgt met uw team voor een goed werkend supportsysteem. U bent bereikbaar via telefoon, e-mail en/of via een gespeciliseerd helpdesk systeem waarin u met helpdesktickets werkt. Uw taken zijn onder andere: hulpvragen omzetten in tickets, telefoon aannemen, ict problemen oplossen, problemen doorsturen naar een expert, prioriteren van tickets, preventie en evaluatie.

Persoonlijkheid Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

  • Onderzoekend
  • Gestructureerd
  • Praktisch

Het onderzoekende persoonstype is gericht op het verzamelen van gegevens en het vinden van verklaringen en oplossingen. Kernwoorden zijn observerend,  analyserend en logisch redenerend. (Tip: onderzoek jezelf; doe de gratis persoonlijkheidstest!)

 

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

Het praktische persoonstype is gericht op het werken met materialen, gereedschap, machines/voertuigen en/of planten/dieren. Kernwoorden zijn lichamelijk actief en vaak: technisch aangelegd.

De persoonlijkheid van een Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Je kunt iemands persoonlijkheid op allerlei manieren beschrijven. Elk persoonlijkheidsmodel heeft z'n eigen benamingen en waarde. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

  • Accuraat werken
  • Analyseren
  • Coachen / begeleiden
  • Instructie geven
  • Luisteren
  • Organiseren
  • Plannen
  • Relaties opbouwen (sociabiliteit)
  • Stressbestendig zijn

Een  Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker moet accuraat oftewel nauwkeurig kunnen werken, heb jij dat ook in je?

Analyseren betekent de onderdelen van een probleem of situatie systematisch in onderdelen splitsen.

Het kunnen begeleiden of coachen van een individu of groep wordt steeds vaker belangrijk gevonden door werkgevers, en ook als {{Profession name}} heb je deze competentie dus nodig.

Instrueren is duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiëne en sociale omgang zijn.

Goed luistergedrag betekent in beroepen als deze dat zowel de kern als de  details van boodschappen uit mondelinge communicatie wordt opgepikt en dat een gesprek gestimuleerd wordt met bijvoorbeeld het stellen van vragen.

Het organiseren van mensen en middelen is iets dat in dit beroep belangrijk is. Lees meer in het artikel over vaardigheden.

Het structureren van werkzaamheden en deze kopppelen aan tijdschema's hoort bij dit beroep. Hoe zijn jouw planningsvaardigheden?

Het gemakkelijk contact maken met mensen is één van de kerncompetenties die bij dit beroep hoort. Het is een grote kracht om het eerste contact met mensen goed en natuurlijk te laten verlopen en ook echt van belang in dit beroep.

Als je stressbestendig bent, kun je je normale werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom een verhoogde werkdruk. Als {{professionname}} heb je regelmatig met deze verhoogde werkdruk te maken. Lees ook eens het artikel over Stress.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

  • ICT- en mediabeheer/ICT-beheerder - MBO 4
  • ICT support/Medewerker beheer ICT - MBO 3

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker

Er is ontzettend veel vraag naar mensen in de ICT, vacatures genoeg dus. Vast ook voor Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker. Het is nu zo dat wanneer mensen denken aan een carrièreswitch en omscholing, er dan heel vaak aan een beroep in de ICT wordt gedacht. Kijk daarom ook eens bij de andere beroepen in de ICT sector.

Vacatures voor een carrière als Helpdeskmedewerker / ICT support medewerker kun je vinden door te zoeken via allerlei vacaturesites. Binnenkort vind je ook hier links naar vacatures. Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.