Lobbyist / Lobbyconsultant

Lobbyist / Lobbyconsultant

U richt zich op het beïnvloeden van beleidsmakers en beleidsbepalers in de publieke sector. U richt zich dus op bestuursleden maar ook onderzoekers, volksvertegenwoordigers, (hogere)ambtenaren, medewerkers van (semi-)overheden en maatschappelijke instellingen. De onderwerpen en doelen kunnen bijvoorbeeld gaan over het invoeren of wijzigen van wet- en regelgeving, op het verkrijgen van licenties / vergunningen / subsidies. Uw taken zijn onder andere: initiatief nemen tot contacten, gesprekken voeren, brieven schrijven, mensen of groepen activeren.

Persoonlijkheid Lobbyist / Lobbyconsultant

  • Mensgericht
  • Ondernemend
  • Onderzoekend

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het onderzoekende persoonstype is gericht op het verzamelen van gegevens en het vinden van verklaringen en oplossingen. Kernwoorden zijn observerend,  analyserend en logisch redenerend. (Tip: onderzoek jezelf; doe de gratis persoonlijkheidstest!)

 

De persoonlijkheid van een Lobbyist / Lobbyconsultant bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Je kunt iemands persoonlijkheid op allerlei manieren beschrijven. Elk persoonlijkheidsmodel heeft z'n eigen benamingen en waarde. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Lobbyist / Lobbyconsultant

  • Initatief tonen
  • Netwerken
  • Overtuigen
  • Relaties opbouwen (sociabiliteit)
  • Zelfstandig werken
  • Accuraat werken
  • Ambitie hebben (zelfontwikkeling)
  • Analyseren
  • Beslissen (besluitvaardigheid)
  • Coachen / begeleiden
  • Commercieel denken
  • Flexibel zijn
  • Inleven
  • Integer zijn
  • Luisteren
  • Mondeling presenteren
  • Organiseren
  • Stressbestendig zijn
  • Taalbeheersing: Nederlands lezen
  • Taalbeheersing: Nederlands schrijven
  • Taalbeheersing: Nederlands spreken

Initiatief tonen is bij dit beroep belangrijk omdat er verwacht wordt dat er zonder veel sturing of aanwijzingen van "bovenaf" wordt gewerkt aan de doelen van het organisatieonderdeel of de organisatie.

In dit beroep is het opbouwen van (vaak aan elkaar gekoppelde) relaties ofwel connecties en het inzetten van deze relaties om (organisatie)doelstellingen te bereiken een beroepscompetentie.

Het zorgen dat anderen een mening, gedachtegang, plan en/of idee overnemen hoort bij dit beroep. Door de juiste argumenten en sfeer te gebruiken wordt je overtuiginskracht groter.

Het gemakkelijk contact maken met mensen is één van de kerncompetenties die bij dit beroep hoort. Het is een grote kracht om het eerste contact met mensen goed en natuurlijk te laten verlopen en ook echt van belang in dit beroep.

In dit beroep werkt men zelfstandig  en dus zonder constante aanwezigheid  en sturing van een leidinggevende aan de beroepstaken. Sommige mensen vinden deze vrijheid en verantwoordelijkheid prettig, anderen minder.

Een  Lobbyist / Lobbyconsultant moet accuraat oftewel nauwkeurig kunnen werken, heb jij dat ook in je?

Ambitie hebben betekent dat je jezelf wilt ontwikkelen, dat je iets wilt bereiken in je carrière. En dat heb je wel een beetje nodig als Lobbyist / Lobbyconsultant. Lees ook eens het artikel over Succes.

Analyseren betekent de onderdelen van een probleem of situatie systematisch in onderdelen splitsen.

Besluitvaardigheid is dus een competentie die in dit beroep wordt gevraagd. Heb jij dit in je?

Het kunnen begeleiden of coachen van een individu of groep wordt steeds vaker belangrijk gevonden door werkgevers, en ook als {{Profession name}} heb je deze competentie dus nodig.

Vooral in een verkoopfunctie maar ook in een verkoop-ondersteunende functie is commercieel denken een kerncompetentie.

Flexibel zijn, snel kunnen schakelen tussen de ene en de andere taak terwijl je dit niet hebt voorzien is iets dat niet iedereen gemakkelijk kan. En juist dit is van belang als {{Profession name}}.

Inlevingsvermogen betekent onder andere dat de beweegredenen, gedachten, emoties en/of de belangen van de ander van invloed zijn op het handelen van de {{professionname}}.

Integriteit is in veel beroepen van belang maar in dit beroep maakt het deel uit van de belangrijkste competenties.

Goed luistergedrag betekent in beroepen als deze dat zowel de kern als de  details van boodschappen uit mondelinge communicatie wordt opgepikt en dat een gesprek gestimuleerd wordt met bijvoorbeeld het stellen van vragen.

Mondelinge presentatie is niet bij iedereen van nature een competentie maar gelukkig is dit voor de meeste mensen prima aan te leren door training.

Het organiseren van mensen en middelen is iets dat in dit beroep belangrijk is. Lees meer in het artikel over vaardigheden.

Als je stressbestendig bent, kun je je normale werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom een verhoogde werkdruk. Als {{professionname}} heb je regelmatig met deze verhoogde werkdruk te maken. Lees ook eens het artikel over Stress.

Nederlands lezen is in vrijwel elk beroep van belang, maar er zijn beroepen waar u meer taal gebruikt dan andere beroepen.

Nederlands schrijven is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Nederlands spreken is natuurlijk vrijwel altijd een voorwaarde voor goed en veilig werknemerschap maar er zijn beroepen waar u meer "spreektaken" heeft dan andere.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Lobbyist / Lobbyconsultant misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Lobbyist / Lobbyconsultant

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Lobbyist / Lobbyconsultant op WO/Universitair niveau. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het thema Opleiding.

Vacatures Lobbyist / Lobbyconsultant

In de sector Justitie, veiligheid en openbaar bestuur zijn zeer uiteenlopende beroepen te vinden. Het aantal vacatures is meestal relatief constant in deze sector omdat deze publieke sector altijd moet blijven functioneren, ondanks een eventuele  recessie of bezuinigingsronde vanuit de politiek. Al de beroepen in deze sector hebben een belangrijke bijdrage aan het functioneren van en de orde in onze maatschappij. Kijk gerust eens bij de andere beroepen in de sector Justitie, veiligheid en openbaar bestuur als je je naast Lobbyist / Lobbyconsultant nog wat verder wilt oriënteren.

Vacatures voor een carrière als Lobbyist / Lobbyconsultant kun je vinden door te zoeken via allerlei vacaturesites. Binnenkort vind je ook hier links naar vacatures. Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.