Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Hospitality medewerker

Hospitality medewerker

U ontvangt vakantiegangers. U geeft informatie en zorgt voor de eerste opvang. U spreekt meerdere talen. Uw taken zijn onder andere: vakantiegangers informatie geven over hotel, excursies, bezienswaardigheden, spreekuur houden voor vakantiegangers, problemen van vakantiegangers oplossen, rapporteren aan reisorganisatie.

Persoonlijkheid Hospitality medewerker

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Gestructureerd

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

De persoonlijkheid van een Hospitality medewerker bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Hospitality medewerker

  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Assertief zijn (Assertiviteit)
  • Coachen
  • Mondeling uitdrukken
  • Onafhankelijk zijn (Autonomie)
  • Schriftelijk uitdrukken
  • Stressbestendig zijn (Stresstolerantie)

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Assertief zijn: Op een goede manier opkomen voor je eigen belang, mening of visie, voor het belang van de organisatie en/of voor gestelde doelen.

Coachen: Het begeleiden van een individu of groep in een proces van positieve verandering.

Mondeling uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen praten.

Onafhankelijk zijn: Een eigen mening of visie op bijvoorbeeld werkprocessen of dienstverlening hebben en die gebruiken om het werk goed te laten verlopen en de missie van de organisatie te laten slagen.

Schriftelijk uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen schrijven. Dit is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Stressbestendig zijn: Werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom door een verhoogde werkdruk.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Hospitality medewerker misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Hospitality medewerker

  • Travel, leisure & hospitality: Zelfstandig medewerker travel en hospitality - MBO 3

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Hospitality medewerker

Vacatures in de sector Toerisme, recreatie en horeca zijn in heel Nederland en België te vinden. Van Texel tot de Ardennen kan men genieten in de vrije tijd van allerlei evenementen, horecagelegenheden en recreatieve mogelijkheden. Wil je je verder oriënteren op een baan in deze sector? Lees dan verder in het uitgebreide artikel over de sector Toerisme, recreatie en horeca. Daar staan naast Hospitality medewerker nog vele andere beroepen uitgewerkt. Kijk ook eens bij de tips voor een succesvol sollicitatiegesprek.

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Hospitality medewerker. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.