Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Hospitality Operations Manager

Hospitality Operations Manager

Als hospitality operations manager bent u leidinggevende bij een evenementenbureau, een horecagelegenheid of een andere organisatie. De Operations Manager voert het bedrijfsplan van een hotel of het eventplan van een evenement uit. De taken van een hospitality operations manager zijn onder andere: organiseren van locatie/inkoop/verkoop/parkeergelegenheid/horeca/ overnachtingsmogelijkheden/veiligheid, toegangsadministratie, bewaking organiseren, regelen/plannen/organiseren van ruimtes/faciliteiten/deskundigen, personeel instrueren en begeleiden, klanten informeren, klachtafhandeling, VIP aankomsten managen, procesoptimalisaties bedenken en soms direct uitvoeren, sleutel-/codebeheer, facturering, werkplanning.

Persoonlijkheid Hospitality Operations Manager

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Praktisch

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het praktische persoonstype is gericht op het werken met materialen, gereedschap, machines/voertuigen en/of planten/dieren. Kernwoorden zijn lichamelijk actief en vaak: technisch aangelegd.

De persoonlijkheid van een Hospitality Operations Manager bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Hospitality Operations Manager

  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Commercieel denken
  • Stressbestendig zijn (Stresstolerantie)
  • Besluitvaardig zijn
  • Coachen
  • Durf hebben
  • Instructie geven (Instrueren)
  • Integer zijn (Integriteit)
  • Leidinggeven
  • Onderhandelen
  • Ondernemen (Zakelijk inzcht)
  • Overtuigen
  • Plannen en organiseren
  • Relaties opbouwen (Sociabiliteit)

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Commercieel denken: Gericht zijn op verkopen, nieuwe klanten en/of omzetverhoging. In een verkoopfunctie maar ook in een verkoop-ondersteunende functie is commercieel denken ofwel verkoopgerichtheid een kerncompetentie.

Stressbestendig zijn: Werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom door een verhoogde werkdruk.

Besluitvaardig zijn: Vlot de juiste beslissingen nemen.

Coachen: Het begeleiden van een individu of groep in een proces van positieve verandering.

Durf hebben: Bepaalde activiteiten uitvoeren om doelen te bereiken ondanks de persoonlijke risicos die er zijn.

Instructie geven: Duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiene en sociale omgang zijn.

Integer zijn: Eerlijk en betrouwbaar de overeengekomen waarden en normen uitvoeren en uitdragen.

Leidinggeven: Het sturen van gedrag van individuen en groepen (team/afdeling/divisie).

Onderhandelen: Heldere doelen en grenzen stellen over het pakket van onderhandeling, argumenten bedenken en uitdragen ten bate van deze doelen en grenzen en in staat zijn een compromis te sluiten.

Ondernemen: Het zien van winstkansen in de markt voor producten en diensten, de bijbehorende (verantwoorde) risicos (durven) nemen en het proces van het organiseren van doelstellingen en taken aansturen.

Overtuigen: Het zorgen dat anderen een mening, gedachtegang, plan en/of idee overnemen door de juiste argumenten en sfeer te gebruiken.

Plannen en organiseren: Het vastleggen van werkzaamheden in een tijdschema en het regelen van de middelen en mensen die nodig zijn voor die werkzaamheden.

Relaties opbouwen: Het gemakkelijk en vlot contact maken met (onbekende) mensen.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Hospitality Operations Manager misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Hospitality Operations Manager

  • Hotel- en Eventmanagement - HBO Bachelor

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Systeembeheerder op niveau 5 of 6 (Associate degree of Bachelor) die je aan een Hogeschool of Universiteit kunt volgen. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het artikel HBO opleidingen.

Vacatures Hospitality Operations Manager

Vacatures in de sector Toerisme, recreatie en horeca zijn in heel Nederland en België te vinden. Van Texel tot de Ardennen kan men genieten in de vrije tijd van allerlei evenementen, horecagelegenheden en recreatieve mogelijkheden. Wil je je verder oriënteren op een baan in deze sector? Lees dan verder in het uitgebreide artikel over de sector Toerisme, recreatie en horeca. Daar staan naast Hospitality Operations Manager nog vele andere beroepen uitgewerkt. Kijk ook eens bij de tips voor een succesvol sollicitatiegesprek.

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Hospitality Operations Manager. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.