Leidinggevende horeca

Leidinggevende horeca

U geeft leiding aan een groep medewerkers in een hotel, restaurant of café. Uw taken zijn onder andere: medewerkers bediening instrueren en begeleiden, personele problemen zoals bijvoorbeeld ziekte oplossen, (manager adviseren over) aannemen personeel, tafels dekken, gasten ontvangen, gasten adviseren, bestellingen opnemen, dranken en gerechten serveren, afrekenen.

Persoonlijkheid Leidinggevende horeca

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Praktisch

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het praktische persoonstype is gericht op het werken met materialen, gereedschap, machines/voertuigen en/of planten/dieren. Kernwoorden zijn lichamelijk actief en vaak: technisch aangelegd.

De persoonlijkheid van een Leidinggevende horeca bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Je kunt iemands persoonlijkheid op allerlei manieren beschrijven. Elk persoonlijkheidsmodel heeft z'n eigen benamingen en waarde. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Leidinggevende horeca

  • Klantgericht zijn
  • Stressbestendig zijn
  • Coachen / begeleiden
  • Commercieel denken
  • Instructie geven
  • Leidinggeven
  • Mondeling presenteren
  • Taalbeheersing: Nederlands lezen
  • Taalbeheersing: Nederlands schrijven
  • Taalbeheersing: Nederlands spreken

Klantgerichtheid is luisteren naar de wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Als je stressbestendig bent, kun je je normale werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom een verhoogde werkdruk. Als {{professionname}} heb je regelmatig met deze verhoogde werkdruk te maken. Lees ook eens het artikel over Stress.

Het kunnen begeleiden of coachen van een individu of groep wordt steeds vaker belangrijk gevonden door werkgevers, en ook als {{Profession name}} heb je deze competentie dus nodig.

Vooral in een verkoopfunctie maar ook in een verkoop-ondersteunende functie is commercieel denken een kerncompetentie.

Instrueren is duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiëne en sociale omgang zijn.

Leidinggeven is het sturen van gedrag van individuen en groepen. Het leiding geven aan grotere groepen zoals een hele organisatie noemt men vaak leiderschap.

Mondelinge presentatie is niet bij iedereen van nature een competentie maar gelukkig is dit voor de meeste mensen prima aan te leren door training.

Nederlands lezen is in vrijwel elk beroep van belang, maar er zijn beroepen waar u meer taal gebruikt dan andere beroepen.

Nederlands schrijven is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Nederlands spreken is natuurlijk vrijwel altijd een voorwaarde voor goed en veilig werknemerschap maar er zijn beroepen waar u meer "spreektaken" heeft dan andere.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Leidinggevende horeca misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Leidinggevende horeca

  • Bediening/Leidinggevende bediening - MBO 4
  • Ondernemer horeca/bakkerij: Meewerkend horeca ondernemer - MBO 4

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Leidinggevende horeca op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Leidinggevende horeca

De vacatures in de sector Handel en dienstverlening zijn verdeeld over de subsectoren Handel, Commerciële dienstverlening, Facilitaire dienstverlening en Dienstverlening arbeid en loopbaan. Wil je naast Leidinggevende horeca eens andere beroepen en vacatures zien? Ga dan naar het overzicht van beroepen in de Handel en dienstverlening. Of heb je juist interesse in één van de diensten uit deze sector; loopbaanbegeleiding?

Vacatures voor een carrière als Leidinggevende horeca kun je vinden door te zoeken via allerlei vacaturesites. Binnenkort vind je ook hier links naar vacatures. Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.