Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Leidinggevende horeca

Leidinggevende horeca

U geeft leiding aan een groep medewerkers in een hotel, restaurant of café. Uw taken zijn onder andere: medewerkers bediening instrueren en begeleiden, personele problemen zoals bijvoorbeeld ziekte oplossen, (manager adviseren over) aannemen personeel, tafels dekken, gasten ontvangen, gasten adviseren, bestellingen opnemen, dranken en gerechten serveren, afrekenen.

Persoonlijkheid Leidinggevende horeca

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Praktisch

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het praktische persoonstype is gericht op het werken met materialen, gereedschap, machines/voertuigen en/of planten/dieren. Kernwoorden zijn lichamelijk actief en vaak: technisch aangelegd.

De persoonlijkheid van een Leidinggevende horeca bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Leidinggevende horeca

  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Stressbestendig zijn (Stresstolerantie)
  • Assertief zijn (Assertiviteit)
  • Coachen
  • Commercieel denken
  • Conflicten hanteren (Conflicthantering)
  • Instructie geven (Instrueren)
  • Leidinggeven
  • Mondeling uitdrukken
  • Schriftelijk uitdrukken

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Stressbestendig zijn: Werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom door een verhoogde werkdruk.

Assertief zijn: Op een goede manier opkomen voor je eigen belang, mening of visie, voor het belang van de organisatie en/of voor gestelde doelen.

Coachen: Het begeleiden van een individu of groep in een proces van positieve verandering.

Commercieel denken: Gericht zijn op verkopen, nieuwe klanten en/of omzetverhoging. In een verkoopfunctie maar ook in een verkoop-ondersteunende functie is commercieel denken ofwel verkoopgerichtheid een kerncompetentie.

Conflicten hanteren: Het zodanig handelen bij een (opkomend) conflict dat escalatie wordt voorkomen en er wederzijdse instemming en/of begrip over het onderwerp van conflict en de ontstane situatie kan plaatsvinden.

Instructie geven: Duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiene en sociale omgang zijn.

Leidinggeven: Het sturen van gedrag van individuen en groepen (team/afdeling/divisie).

Mondeling uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen praten.

Schriftelijk uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen schrijven. Dit is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Leidinggevende horeca misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Leidinggevende horeca

  • Bediening: Leidinggevende bediening - MBO 4
  • Ondernemer horeca/bakkerij: Ondernemer horeca - MBO 4

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Leidinggevende horeca

De vacatures in de sector Handel en dienstverlening zijn verdeeld over de subsectoren Handel, Commerciële dienstverlening, Facilitaire dienstverlening en Dienstverlening arbeid en loopbaan. Wil je naast Leidinggevende horeca eens andere beroepen en vacatures zien? Ga dan eens naar het overzicht van beroepen in de Handel en dienstverlening. Of heb je juist interesse in één van de diensten uit deze sector; loopbaanbegeleiding?

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Leidinggevende horeca. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.