Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Management assistent | Directiesecretaresse

Management assistent | Directiesecretaresse

U ondersteunt de directie of het management in het werk met algemene ondersteuning. U taken zijn onder andere: agendabeheer, verwerken van/reageren op inkomende e-mails en post, afhandeling uitgaande correspondentie, telefoongesprekken aannemen, voorlichtingsmateriaal maken/controleren, registreren en verwerken van allerlei administratieve taken (archivering, websiteteksten beheren, vakantie-uren, functioneringsgesprekken, nieuwsbrieven enz), planning vergaderingen, verslaglegging, ontvangen bezoekers, plannen bezoeken/reizen.

Persoonlijkheid Management assistent | Directiesecretaresse

  • Gestructureerd
  • Ondernemend
  • Mensgericht

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

De persoonlijkheid van een Management assistent | Directiesecretaresse bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Management assistent | Directiesecretaresse

  • Ondernemen (Zakelijk inzcht)
  • Plannen en organiseren
  • Schriftelijk uitdrukken
  • Assertief zijn (Assertiviteit)
  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Conflicten hanteren (Conflicthantering)
  • Energie hebben
  • Gesprekken voeren
  • Integer zijn (Integriteit)
  • Mondeling uitdrukken
  • Nauwkeurig zijn (Detailgerichtheid)

Ondernemen: Het zien van winstkansen in de markt voor producten en diensten, de bijbehorende (verantwoorde) risicos (durven) nemen en het proces van het organiseren van doelstellingen en taken aansturen.

Plannen en organiseren: Het vastleggen van werkzaamheden in een tijdschema en het regelen van de middelen en mensen die nodig zijn voor die werkzaamheden.

Schriftelijk uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen schrijven. Dit is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Assertief zijn: Op een goede manier opkomen voor je eigen belang, mening of visie, voor het belang van de organisatie en/of voor gestelde doelen.

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Conflicten hanteren: Het zodanig handelen bij een (opkomend) conflict dat escalatie wordt voorkomen en er wederzijdse instemming en/of begrip over het onderwerp van conflict en de ontstane situatie kan plaatsvinden.

Energie hebben: Veel lichamelijke kracht en gezondheid hebben om veeleisende lichamelijke activiteiten uit te kunnen voeren.

Gesprekken voeren: De kunst van gespreksvoering zit in allerlei aspecten zoals goed luisteren en de juiste vragen stellen.

Integer zijn: Eerlijk en betrouwbaar de overeengekomen waarden en normen uitvoeren en uitdragen.

Mondeling uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen praten.

Nauwkeurig zijn: Details zoals bedragen, getallen, centimeters, grammen en dergelijke vlot en juist te kunnen meten/berekenen, verwerken en gebruiken.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Management assistent | Directiesecretaresse misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Management assistent | Directiesecretaresse

  • Business Services: Managementassistent/directiesecretaresse - MBO 4

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Management assistent | Directiesecretaresse

De vacatures in de sector Handel en dienstverlening zijn verdeeld over de subsectoren Handel, Commerciële dienstverlening, Facilitaire dienstverlening en Dienstverlening arbeid en loopbaan. Wil je naast Management assistent | Directiesecretaresse eens andere beroepen en vacatures zien? Ga dan eens naar het overzicht van beroepen in de Handel en dienstverlening. Of heb je juist interesse in één van de diensten uit deze sector; loopbaanbegeleiding?

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Management assistent | Directiesecretaresse. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.