Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Office manager | Frontoffice manager

Office manager | Frontoffice manager

Als office manager geeft u leiding aan een secretariaat. U bent degene die zorgt dat alles soepel verloopt tussen uw team van ondersteuners en de directie en/of uitvoerende afdelingen. De office manager heeft in veel organisaties ook veel contacten buiten de organisatie. De taken van een office manager zijn onder andere: leidinggeven aan het secretariaat, werkplanning/-verdeling, notuleren zakelijke correspondentie, archiveren, overleg directie en andere teams/afdelingen, budgetbeheer, inkoop kantoorartikelen, beperkte personeelsadministratie, gasten ontvangen.

Persoonlijkheid Office manager | Frontoffice manager

  • Ondernemend
  • Gestructureerd
  • Mensgericht

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

De persoonlijkheid van een Office manager | Frontoffice manager bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Office manager | Frontoffice manager

  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Conflicten hanteren (Conflicthantering)
  • Flexibel zijn (Flexibiliteit/Aanpassingsvermogen)
  • Instructie geven (Instrueren)
  • Leidinggeven
  • Organisatiebewustzijn (Organisatiesensitiviteit)
  • Plannen en organiseren
  • Schriftelijk uitdrukken

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Conflicten hanteren: Het zodanig handelen bij een (opkomend) conflict dat escalatie wordt voorkomen en er wederzijdse instemming en/of begrip over het onderwerp van conflict en de ontstane situatie kan plaatsvinden.

Flexibel zijn: Het zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden (taken, werkomgeving, mensen enzovoorts).

Instructie geven: Duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiene en sociale omgang zijn.

Leidinggeven: Het sturen van gedrag van individuen en groepen (team/afdeling/divisie).

Organisatiebewustzijn: Doorzien wat bepaalde acties, beslissingen en keuzes betekenen voor (delen van) de organisatie en om dit inzicht ook uit te dragen naar de betrokkenen.

Plannen en organiseren: Het vastleggen van werkzaamheden in een tijdschema en het regelen van de middelen en mensen die nodig zijn voor die werkzaamheden.

Schriftelijk uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen schrijven. Dit is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Office manager | Frontoffice manager misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Office manager | Frontoffice manager

  • Officemanagement - HBO Associate Degree

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Systeembeheerder op niveau 5 of 6 (Associate degree of Bachelor) die je aan een Hogeschool of Universiteit kunt volgen. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het artikel HBO opleidingen.

Vacatures Office manager | Frontoffice manager

De vacatures in de sector Handel en dienstverlening zijn verdeeld over de subsectoren Handel, Commerciële dienstverlening, Facilitaire dienstverlening en Dienstverlening arbeid en loopbaan. Wil je naast Office manager | Frontoffice manager eens andere beroepen en vacatures zien? Ga dan eens naar het overzicht van beroepen in de Handel en dienstverlening. Of heb je juist interesse in één van de diensten uit deze sector; loopbaanbegeleiding?

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Office manager | Frontoffice manager. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.