Office manager

Office manager

Als office manager geeft u leiding aan een secretariaat. U bent degene die zorgt dat alles soepel verloopt tussen uw team van ondersteuners en de directie en/of uitvoerende afdelingen. De office manager heeft in veel organisaties ook veel contacten buiten de organisatie. De taken van een office manager zijn onder andere: leidinggeven aan het secretariaat, werkplanning/-verdeling, notuleren zakelijke correspondentie, archiveren, overleg directie en andere teams/afdelingen, budgetbeheer, inkoop kantoorartikelen, beperkte personeelsadministratie, gasten ontvangen.

Persoonlijkheid Office manager

  • Ondernemend
  • Gestructureerd
  • Mensgericht

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

De persoonlijkheid van een Office manager bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Je kunt iemands persoonlijkheid op allerlei manieren beschrijven. Elk persoonlijkheidsmodel heeft z'n eigen benamingen en waarde. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Office manager

  • Organiseren
  • Accuraat werken
  • Instructie geven
  • Instructies opvolgen
  • Integer zijn
  • Klantgericht zijn
  • Leidinggeven
  • Plannen
  • Stressbestendig zijn
  • Taalbeheersing: Nederlands lezen
  • Taalbeheersing: Nederlands schrijven
  • Taalbeheersing: Nederlands spreken

Het organiseren van mensen en middelen is iets dat in dit beroep belangrijk is. Lees meer in het artikel over vaardigheden.

Een  Office manager moet accuraat oftewel nauwkeurig kunnen werken, heb jij dat ook in je?

Instrueren is duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiëne en sociale omgang zijn.

Het opvolgen van instructies is erg belangrijk in dit beroep, als dit niet voldoende gebeurt kan er veel mis gaan.

Integriteit is in veel beroepen van belang maar in dit beroep maakt het deel uit van de belangrijkste competenties.

Klantgerichtheid is luisteren naar de wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Leidinggeven is het sturen van gedrag van individuen en groepen. Het leiding geven aan grotere groepen zoals een hele organisatie noemt men vaak leiderschap.

Het structureren van werkzaamheden en deze kopppelen aan tijdschema's hoort bij dit beroep. Hoe zijn jouw planningsvaardigheden?

Als je stressbestendig bent, kun je je normale werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom een verhoogde werkdruk. Als {{professionname}} heb je regelmatig met deze verhoogde werkdruk te maken. Lees ook eens het artikel over Stress.

Nederlands lezen is in vrijwel elk beroep van belang, maar er zijn beroepen waar u meer taal gebruikt dan andere beroepen.

Nederlands schrijven is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Nederlands spreken is natuurlijk vrijwel altijd een voorwaarde voor goed en veilig werknemerschap maar er zijn beroepen waar u meer "spreektaken" heeft dan andere.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Office manager misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Office manager

  • Office Management - HBO Bachelor

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Office manager op HBO niveau. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het artikel HBO opleidingen.

Vacatures Office manager

De vacatures in de sector Handel en dienstverlening zijn verdeeld over de subsectoren Handel, Commerciële dienstverlening, Facilitaire dienstverlening en Dienstverlening arbeid en loopbaan. Wil je naast Office manager eens andere beroepen en vacatures zien? Ga dan naar het overzicht van beroepen in de Handel en dienstverlening. Of heb je juist interesse in één van de diensten uit deze sector; loopbaanbegeleiding?

Vacatures voor een carrière als Office manager kun je vinden door te zoeken via allerlei vacaturesites. Binnenkort vind je ook hier links naar vacatures. Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.