Salonmanager kapsalon

Salonmanager kapsalon

U bent leidinggevende in een of meerdere kapsalons. Uw taken zijn onder andere: leiding geven aan personeel, inkoop producten, verkoopprijzen bepalen, klanten informeren, adviseren en bedienen, afrekenen, kas opmaken, bedrijfsadministratie.

Persoonlijkheid Salonmanager kapsalon

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Gestructureerd

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het gestructureerde persoonstype is gericht op duidelijke, afgebakende werkzaamheden. Kernwoorden zijn systematisch, methodisch en risicomijdend.

De persoonlijkheid van een Salonmanager kapsalon bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Salonmanager kapsalon

  • Leidinggeven
  • Besluitvaardig zijn (besluitvaardigheid)
  • Commercieel denken
  • Durf hebben
  • Instructie geven
  • Klantgericht/cliëntgericht zijn
  • Nauwkeurig zijn
  • Ondernemen (zakelijk inzcht)
  • Plannen en organiseren
  • Relaties opbouwen (sociabiliteit)
  • Stressbestendig zijn (stresstolerantie)
  • Visie hebben
  • Zelfstandig werken

Leidinggeven is het sturen van gedrag van individuen en groepen. Het leiding geven aan grotere groepen zoals een hele organisatie noemt men vaak leiderschap.

Besluitvaardigheid is dus een competentie die in dit beroep wordt gevraagd. Heb jij dit in je?

Vooral in een verkoopfunctie maar ook in een verkoop-ondersteunende functie is commercieel denken ofwel verkoopgerichtheid een kerncompetentie.

Durf hebben is in dit beroep dus belangrijk omdat er bepaalde onderdelen van het werk een zeker lef van je vragen, zie de beroepsbeschrijving, en dat heeft nu eenmaal niet iedereen van nature in zich.

Instrueren is duidelijke aanwijzingen geven over hoe iets gedaan moet worden. Dit kunnen instructies over werkwijze, veiligheid, gezondheid, hygiëne en sociale omgang zijn.

Klantgerichtheid is luisteren naar de wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Een Salonmanager kapsalon moet nauwkeurig kunnen werken, heb jij dat ook in je?

Ondernemen is meer dan leidinggeven, en dat is precies het beroep Salonmanager kapsalon van je vraagt.

Het plannen van werkzaamheden en regelen van de middelen en mensen die nodig zijn voor die werkzaamheden is deel van dit beroep.

Het gemakkelijk contact maken met mensen is één van de kerncompetenties die bij dit beroep hoort. Het is een grote kracht om het eerste contact met mensen goed en natuurlijk te laten verlopen en ook echt van belang in dit beroep.

Als je stressbestendig bent, kun je je normale werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom een verhoogde werkdruk. Als Salonmanager kapsalon heb je regelmatig met deze verhoogde werkdruk te maken. Lees ook eens het artikel over Stress.

Visie hebben betekent dat je een beeld kunt schetsen van de middellange en lange termijn vanuit je professionele blik en expertise als Salonmanager kapsalon. Lees ook eens het artikel over Succes.

In dit beroep werkt men zelfstandig  en dus zonder constante aanwezigheid  en sturing van een leidinggevende aan de beroepstaken. Sommige mensen vinden deze vrijheid en verantwoordelijkheid prettig, anderen minder.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Salonmanager kapsalon misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Salonmanager kapsalon

  • Haarverzorging: Salonmanager - MBO 4

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Salonmanager kapsalon op MBO niveau 3 en/of 4. Heb je nog geen diploma op MBO-niveau 3 of 4, dan kun je een bovenstaande studie gaan doen, ook in deeltijd, dus als je al werkt. Als je nog niet helemaal zeker weet of dit hèt beroep en dus dè studie is die bij je past, kijk dan eens naar de Studiekeuzetest speciaal voor het MBO. Deze test laat je allerlei studies zien die passen bij jouw persoonstype en interesses.

Vacatures Salonmanager kapsalon

Vacatures zijn er in de sector Gezondheidszorg en welzijn de komende jaren meer dan genoeg. Er zijn gewoonweg te weinig mensen voor veel van de beroepen in deze sector. Wil je naast Salonmanager kapsalon, andere beroepen en vacatures zien? Ga dan naar het overzicht van beroepen in de gezondheidszorg en welzijn. Of wil je juist meer informatie over de "7 stappen van succesvol solliciteren"?

Vacatures voor een carrière als Salonmanager kapsalon kun je vinden door te zoeken via allerlei vacaturesites. Binnenkort vind je ook hier links naar vacatures. Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.