Informatie over beroepen


Testoverzicht
Skip Navigation Links.
 
Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

Als opbouwwerker ofwel sociaal werker wijkteam richt je je op het verbeteren van de woon- en leefomstandigheden van buurt- en wijkbewoners. Belangrijk daarbij is om de invloed van de bewoners op de leefbaarheid te versterken. Hierdoor creëer je draagvlak voor positieve veranderingen in de buurt of wijk. Opbouwwerk is speciaal voor groepen in achterstandssituaties of in achterstandswijken erg belangrijk. De opbouwwerker heeft een belangrijke verbindende rol bij het bestrijden van bijvoorbeeld armoede en eenzaamheid. Je brengt als opbouwwerker bewoners samen om concrete knelpunten aan te pakken in hun woon - en leefomgeving. Samen met het wijkteam beantwoord je een grote diversiteit aan ondersteuningsvragen; van mensen met schulden, een verslaving, psychische of sociale problemen tot aan de vrijetijdsbesteding van ouderen en schoolgaande jeugd. Het is belangrijk dat je nieuwe ontwikkelingen in de wijk ziet, initiatief neemt en creatief bent. Je verbindt individuele (hulp)vragen met algemene voorzieningen in de wijk of de gemeente. Samen met de bewoners zorg je bijvoorbeeld voor een buurtwandel-app tegen vereenzaming, een opgeknapte speeltuin, het ondersteunen van bewonersverenigingen en het initiëren van sociale activiteiten in openbare ruimtes. Je hebt interesse in en oog voor cultuurspecifieke problematieken en kan systeemgericht werken.
Je werkt als opbouwwerker of sociaal werker wijkteam bij een gemeente of maatschappelijke organisatie. Daar werk je samen met de maatschappelijk werker, schuldhulpverlener, wijkagent en anderen.

De taken van een opbouwwerker ofwel sociaal werker wijkteam zijn onder andere:

  • Individuele-, buurt-  en wijkproblemen en -vraagstukken signaleren
  • Opschalen of afschalen van hulp aan buurtbewoners
  • Huisbezoeken afleggen aan ouderen
  • Huiselijk geweld en kindermishandeling signaleren (meldcode)
  • Zelfredzaamheid meten
  • Probleemanalyse en systeemanalyse bewoners toepassen
  • Doorverwijzen naar instanties
  • Activiteiten in de buurt (helpen) organiseren
  • Voorlichting geven aan buurtbewoners
  • Inspraakavonden organiseren
  • Vrijwilligers en mantelzorgers begeleiden (o.a. motiveren en bewaken overbelasting)
  • Op de hoogte blijven van regelingen voor bewoners en wijken
  • Op de hoogte blijven van de sociale kaart in de gemeente

Persoonlijkheid Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

  • Mensgericht
  • Ondernemend
  • Creatief

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het creatieve persoonstype is gericht op werk waarbij de grenzen niet vooraf zijn bepaald. Kernwoorden zijn creatief, innovatief  en expressief.

De persoonlijkheid van een Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

  • Assertief zijn (Assertiviteit)
  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Coachen
  • Conflicten hanteren (Conflicthantering)
  • Creatief denken (Creativiteit)
  • Durf hebben
  • Gesprekken voeren
  • Initiatief nemen
  • Interpersoonlijk bewustzijn (Sociale sensitiviteit)
  • Intrapersoonlijk bewustzijn (Zelfmanagement)
  • Mondeling uitdrukken
  • Netwerken
  • Omgevingsbewustzijn (Maatschappijsensitiviteit)
  • Relaties opbouwen (Sociabiliteit)
  • Zorgzaam zijn (Hulpvaardigheid)

Assertief zijn: Op een goede manier opkomen voor je eigen belang, mening of visie, voor het belang van de organisatie en/of voor gestelde doelen.

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Coachen: Het begeleiden van een individu of groep in een proces van positieve verandering.

Conflicten hanteren: Het zodanig handelen bij een (opkomend) conflict dat escalatie wordt voorkomen en er wederzijdse instemming en/of begrip over het onderwerp van conflict en de ontstane situatie kan plaatsvinden.

Creatief denken: Op een nieuwe manier kijken naar bijvoorbeeld vormgeving, concepten of tekst.

Durf hebben: Bepaalde activiteiten uitvoeren om doelen te bereiken ondanks de persoonlijke risicos die er zijn.

Gesprekken voeren: De kunst van gespreksvoering zit in allerlei aspecten zoals goed luisteren en de juiste vragen stellen.

Initiatief nemen: Uit eigen beweging een voorstel, suggestie of idee communiceren en/of actie ondernemen, dus zonder dat iemand anders dit heeft gevraagd.

Interpersoonlijk bewustzijn: De beweegredenen, gedachten, emoties en/of de belangen van de ander in beeld hebben.

Intrapersoonlijk bewustzijn: Het hebben van inzicht in de eigen sterke en minder sterke eigenschappen en vaardigheden en het kunnen reflecteren daarop (zelfreflectie).

Mondeling uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen praten.

Netwerken: Het opbouwen van (vaak aan elkaar gekoppelde) relaties ofwel connecties en het inzetten van deze relaties om (organisatie)doelstellingen te bereiken.

Omgevingsbewustzijn: Doorzien wat de invloed van de organisatie en haar acitiviteiten is op het maatschappelijk belang in de ruime zin (welzijn, natuur, werkgelegenheid enzovoorts) en om dit inzicht ook uit te dragen naar de betrokkenen.

Relaties opbouwen: Het gemakkelijk en vlot contact maken met (onbekende) mensen.

Zorgzaam zijn: De bereidheid om mensen te helpen waar zorg/hulp nodig is en te bekijken wat mensen zelf kunnen doen (zelfredzaamheid).

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.

Opleidingen, cursussen en trainingen Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

  • Social Work - HBO Associate Degree
  • Social Work - HBO Bachelor

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Systeembeheerder op niveau 5 of 6 (Associate degree of Bachelor) die je aan een Hogeschool of Universiteit kunt volgen. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het artikel HBO opleidingen.

Vacatures Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam

Vacatures zijn er in de sector Gezondheidszorg en welzijn de komende jaren meer dan genoeg. Er zijn gewoonweg te weinig mensen voor veel van de beroepen in deze sector. Wil je naast Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam, andere beroepen en vacatures zien? Ga dan eens naar het overzicht van beroepen in de gezondheidszorg en welzijn. Of wil je juist gelijk het initiatief nemen en solliciteren op één van de vacatures? Kijk dan eens naar de "7 stappen van succesvol solliciteren"?

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Opbouwwerker | Sociaal werker wijkteam. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.