Adviseur communicatie

Adviseur communicatie

U adviseert bedrijven en instellingen over interne en externe communicatie en communicatiebeleid. Uw taken zijn onder andere: communicatieplannen opstellen, uitvoering coördineren, deelnemen aan projecten als communicatiedeskundige, huisstijl bewaken, medewerkers en bestuurders adviseren over de te volgen communicatiestrategie, speeches schrijven, contacten onderhouden met de media en andere belanghebbenden.

Persoonlijkheid Adviseur communicatie

  • Ondernemend
  • Mensgericht
  • Onderzoekend

Het ondernemende persoonstype is gericht op leidinggeven en verkopen. Kernwoorden zijn initiatiefrijk, commercieel en risiconemend.

Het mensgerichte persoonstype is gericht op contact met mensen. Kernwoorden zijn dienstverlenend, communicatief vaardig en samenwerkend (leestip: Karaktereigenschappen).

Het onderzoekende persoonstype is gericht op het verzamelen van gegevens en het vinden van verklaringen en oplossingen. Kernwoorden zijn observerend,  analyserend en logisch redenerend. (Tip: onderzoek jezelf; doe de gratis persoonlijkheidstest!)

 

De persoonlijkheid van een Adviseur communicatie bestaat dus uit bovenstaande typeringen in volgorde van belangrijkheid weergegeven. Inzicht in je persoonlijkheid en karaktereigenschappen is vaak belangrijk in je carrière, bijvoorbeeld bij een sollicitatie. Wil je meer weten over jouw "personality"? Lees dan verder in het artikel Persoonlijkheid of doe één van de gratis of uitgebreide tests.

Competenties Adviseur communicatie

  • Assertief zijn (Assertiviteit)
  • Conflicten hanteren (Conflicthantering)
  • Mondeling uitdrukken
  • Netwerken
  • Ondernemen (Zakelijk inzcht)
  • Plannen en organiseren
  • Relaties opbouwen (Sociabiliteit)
  • Schriftelijk uitdrukken
  • Cliëntgericht zijn (Klantgerichtheid)
  • Gesprekken voeren
  • Stressbestendig zijn (Stresstolerantie)

Assertief zijn: Op een goede manier opkomen voor je eigen belang, mening of visie, voor het belang van de organisatie en/of voor gestelde doelen.

Conflicten hanteren: Het zodanig handelen bij een (opkomend) conflict dat escalatie wordt voorkomen en er wederzijdse instemming en/of begrip over het onderwerp van conflict en de ontstane situatie kan plaatsvinden.

Mondeling uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen praten.

Netwerken: Het opbouwen van (vaak aan elkaar gekoppelde) relaties ofwel connecties en het inzetten van deze relaties om (organisatie)doelstellingen te bereiken.

Ondernemen: Het zien van winstkansen in de markt voor producten en diensten, de bijbehorende (verantwoorde) risicos (durven) nemen en het proces van het organiseren van doelstellingen en taken aansturen.

Plannen en organiseren: Het vastleggen van werkzaamheden in een tijdschema en het regelen van de middelen en mensen die nodig zijn voor die werkzaamheden.

Relaties opbouwen: Het gemakkelijk en vlot contact maken met (onbekende) mensen.

Schriftelijk uitdrukken: Met gemak goed en vlot (Nederlands) kunnen schrijven. Dit is in veel beroepen belangrijk, maar vooral als er in het beroep meer schrijftaken zitten dan gemiddeld of als het schrijven voor een groter publiek is bedoeld.

Clientgericht zijn: Luisteren naar de (soms niet uitgesproken) wensen en behoeften van klanten/cliënten en hier rekening mee houden.

Gesprekken voeren: De kunst van gespreksvoering zit in allerlei aspecten zoals goed luisteren en de juiste vragen stellen.

Stressbestendig zijn: Werkzaamheden op het gevraagde niveau blijven doen als de werkomstandigheden (opeens) moeilijk worden door een probleem, crisis, drukte in de directe omgeving, niet werkende apparatuur enzovoorts, kortom door een verhoogde werkdruk.

Als je de beroepscompetenties hebt die hierboven worden beschreven, dan sluit dit beroep goed aan bij jouw talenten. Heb je de competenties (nog) niet dan kun je deze misschien ontwikkelen. Als je echt hele andere competenties hebt, dan is Adviseur communicatie misschien niet het juiste beroep voor je. Het is belangrijk dat je jouw competenties en talenten kunt gebruiken in je werk, dan heb je namelijk meer kans op een succesvolle carrière en op werkgeluk. Wil je meer weten over competenties in het algemeen? Ga dan eens naar het artikel Competenties. Je vindt daar ook de gratis competentietest.


 

Opleidingen, cursussen en trainingen Adviseur communicatie

Hierboven zie je de opleiding(en) voor het beroep Adviseur communicatie op niveau 7 of 8 die je aan een Hogeschool of Universiteit kunt volgen. Het kan zijn dat er nog geen opleiding gekoppeld is aan een beroep. We zijn druk bezig om hiervoor te zorgen. Kijk ondertussen gerust naar de informatie in het thema Opleiding.

Vacatures Adviseur communicatie

In de sector Media en communicatie zijn er veel beroepen en vacatures te vinden die zowel creatieve, technische als communicatieve vaardigheden van mensen vragen. Voor een grote groep mensen is dit een prachtige combinatie die het werken in deze sector zowel intensief als uitdagend en spannend maakt. Kijk ook eens bij andere beroepen dan Adviseur communicatie in deze sector in het artikel Sector Media en communicatie. Klik door om tips te lezen voor bijvoorbeeld je sollicitatiebrief of gewoon om in het algemeen meer te lezen over solliciteren.

LET OP: Op dit moment is de vacature tool niet beschikbaar. Binnenkort komt hier een vernieuwde lijst met actuele vacatures te staan voor Adviseur communicatie. Excuses voor het ongemak!

Wil je hulp bij het vinden van de juiste baan? Denk dan eens aan een uitgebreide algemene beroepentest. Dan zie je puur op basis van jouw persoonlijkheid, 100 passende beroepen per opleidingsniveau.

Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.