Testcentrum Groei | 085 2500470

Zo werkt het voor organisaties:

  1. U vraagt een gratis STARTaccount aan
  2. U ontvangt gratis € 25 tegoed
  3. U probeert ons systeem vrijblijvend uit
  4. U kunt na een proefperiode van 2 maanden START, LIGHT of PREMIUM kiezen


Gemiddelde klantwaardering:   8,2
Testen en rapportages
Testsysteem
Klantenservice
Tarieven

 



 
Kenmerken test

Kenmerken Groei competentie analyse - feedbackvariant (GCT360-11)

In dit artikel staan kenmerken van deze analyse beschreven.

Meetpretentie

Deze analyse meet de 17 competenties van mensen volgens het Groei competentiemodel:

Categorie Communiceren:

  • Assertiviteit
  • Samenwerking
  • ​Sociabiliteit
  • Taalvaardigheid Nederlands
  • Overtuigingskracht

Categorie Denken en leren:

  • Analyseren
  • Informatieverwerking
  • Zelfmanagement

Categorie Leidinggeven:

  • Leidinggeven

Categorie Organiseren:

  • Plannen en organiseren

Categorie Taken uitvoeren:

  • Kwaliteitsgerichtheid
  • Technisch inzicht
  • Nauwkeurigheid

Categorie Persoonlijkheid, gedrag en houding:

  • Prestatiegerichtheid
  • Discipline
  • Zelfvertrouwen
  • Betrokkenheid

Doel

Het doel van de GCT360-11 is een wetenschappelijk verantwoorde (zelf)beoordeling. De analyse is een hulpmiddel om te achterhalen welke competenties iemand heeft en hoe deze eigenschappen zich kunnen manifesteren in werk gerelateerde situaties. Feedbackdeelnemers, verdeeld over groepen (bijvoorbeeld Collega’s, Cliënten, Familie), geven op dezelfde stellingen een reactie die wordt vergeleken met de reactie van de testdeelnemer. Het inzicht dat de zelfbeoordeling in combinatie met de feedbackbeoordeling geeft, kan voor uiteenlopende doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld voor persoonlijke- of beroepsontwikkeling en loopbaanbegeleiding. Indien gewenst kan iemand zich informeren over training, coaching en/of andere begeleiding om een persoonlijke ontwikkeling met betrekking tot één of meerdere competenties in gang te zetten.

Doelgroep

De deelnemer heeft de volgende kenmerken:

  • Leeftijd 16-60 jaar
  • Elk opleidingsniveau
  • Nederlandse taalbeheersing op de gebieden lezen en begrijpen
  • Gemotiveerd zijn voor de testafname

Toepassing

De GCT360-11 kan worden ingezet voor elke situatie waarin men meer wil weten over iemands competenties; bijvoorbeeld bij loopbaanvraagstukken/ontwikkelgesprekken en bij het verkrijgen van  inzicht in kandidaten voor vacatures.

Kenmerken

Enkele kenmerken van de GCT360-11:

  • 66 stellingen over gedrag
  • Open stellingen op een 5-punt schaal
  • Antwoordrange: Helemaal oneens-Helemaal eens
  • Gemiddelde afnameduur 15 minuten
  • Geen tijdslimiet

Begeleiding

Als een begeleider van een organisatie of een ander persoon naar aanleiding van de resultaten en gegenereerde interpretaties een advies wil uitbrengen aan of over de deelnemer, dan dient deze persoon:

  • voldoende kwalificaties, licenties en autorisaties te hebben om psychologische tests te gebruiken voor dit doel.
  • te handelen in overeenstemming met de algemene voorwaarden van Testcentrum Groei B.V., de geldende wet- en regelgeving en andere van toepassing zijnde richtlijnen zoals die van de beroepsethiek. 

Bij het adviseren over de geschiktheid van een deelnemer voor een bepaalde functie is het belangrijk dat men eerst helder heeft welke competenties voor deze functie belangrijk zijn. Daarna kan de adviseur bekijken door welke competenties van de GCT360-11 deze competenties worden vertegenwoordigd. Aan de hand van de resultaten op de competenties kan men dan bekijken of de competenties zoals deze gemeten zijn aansluiten op de gevraagde beroepscompetenties. In een praktijksimulatie en/of interview kan men dit vervolgens toetsen.

Hiernaast is het van belang dat de adviseur/selecteur eventuele opvallende uitslagen in de rapportage in een interview toetst. Hiervoor is de STAR-methode een prima hulpmiddel. De STAR-methode is een gestructureerde manier om gedrag in praktijksituaties uit te vragen door een specifieke Situatie, Taak, Actie en het Resultaat van de situatie die de cliënt beschrijft te bespreken. Het direct afleiden van geschiktheid voor een specifieke functie uit enkel en alleen de rapportage wordt door ons niet geadviseerd omdat een competentievragenlijst wordt ingevuld op basis van de zelfreflectie van de deelnemer.

Beperkingen

De geschiktheid van deze vragenlijst voor mensen tot 16 jaar en ouder dan 60 jaar is niet bekend. Het onderzoek van deze vragenlijst heeft zich vooral gericht op de groep van 16 tot maximaal 60 jaar.

Afname

De analyses worden via het online systeem op www.testcentrumgroei.nl afgenomen. Dit is een systeem waar organisaties een account voor kunnen aanvragen en waar één of meerdere zogenaamde “begeleiders” uit naam van deze organisatie hun deelnemers kunnen uitnodigen voor diverse instrumenten. Het is goed om deelnemers ruim voor de afspraak waarin de rapportage wordt besproken de gelegenheid te geven om de analyse in te vullen en ze dus ruim van tevoren uit te nodigen ervoor.

De deelnemers kunnen met de inloggegevens van de uitnodiging de analyse starten. De instructie voor de analyse wordt in het scherm weergegeven als de deelnemer de afname start. Deelnemers kunnen zelf hun uitslag direct na de afname bekijken in een afgeschermde online omgeving, tenzij de organisatie, in het belang van de deelnemer, inzage in de resultaten tijdelijk heeft afgeschermd omdat men de uitslag samen met de deelnemer wil bekijken tijdens een begeleidingsmoment. De afname dient in 1 keer te worden afgerond. Onderbrekingen mogen niet langer duren dan 20 minuten vanwege de sessie- en privacy instellingen.

De deelnemer kan bij deze analyse de éénmaal ingevoerde antwoorden niet meer wijzigen nadat de gegeven antwoorden op een scherm zijn bevestigd door de knop Volgende in te drukken. Hiervoor is gekozen om zo de deelnemer niet de kans te geven om een ander antwoord te geven om bijvoorbeeld bewust een score op een factor en/of de consistentie in de antwoorden te verhogen. Hiermee verwachten we een meer natuurlijke antwoordtendens te stimuleren in vergelijking met een situatie waarin de deelnemer de reeds ingevoerde antwoorden wel kan wijzigen.

Voor de afname is het niet nodig dat deze in een gecontroleerde omgeving wordt afgenomen; het is immers een zelfbeoordeling waarin geen goede en foute antwoorden zijn. De deelnemer kan de analyse op elke rustige plek maken waar zij/hij zich voldoende prettig voelt.

Technisch gezien is er een stabiele internetverbinding nodig met een basale bandbreedte, een apparaat met een browser en de invoermogelijkheden van een computermuis/touchpad en een (al dan niet digitaal) toetsenbord. Op het apparaat moet een up-to-date browser geïnstalleerd zijn.

Heeft u nog een vraag? Bel of mail ons dan gerust: