Testcentrum Groei | 085 2500470

Zo werkt het voor organisaties:

  1. U vraagt een gratis STARTaccount aan
  2. U ontvangt gratis € 25 tegoed
  3. U probeert ons systeem vrijblijvend uit
  4. U kunt na een proefperiode van 2 maanden START, LIGHT of PREMIUM kiezen


Gemiddelde klantwaardering:   8,2
Testen en rapportages
Testsysteem
Klantenservice
Tarieven

 



 
Kenmerken test

Kenmerken Groei DISC test (GD-22)

In dit artikel staan kenmerken van deze test beschreven. U kunt ook een voorbeeldrapport inzien.

Meetpretentie

Deze test meet scores op de 4 gedragsstijlen van het DISC model:

  • D: Dynamisch (rood)
  • I: Invloedrijk (geel)
  • S: Stabiel (groen)
  • C: Consciëntieus (blauw)

De test beschrijft ook combinaties van gedragsstijlen die DISC-profielen worden genoemd:

  • Driver
  • Goalgetter
  • Motivator
  • Influencer
  • Communicator
  • Counselor
  • Coach
  • Harmonizer
  • Supporter
  • Coördinator
  • Stabilizer
  • Editor
  • Analyst
  • Factfinder
  • Inspector
  • Producer

Doel

Het doel van de GD-22 is een instrument te bieden waarmee medewerkers in groepen zoals teams en projectgroepen hun gedragststijl en hun rol in het team in allerlei facetten bespreekbaar kunnen maken. Deze facetten omvangen:

  • Sterke eigenschappen
  • Minder sterke eigenschappen (zogenaamde "Valkuilen")
  • Gedrag rondom werdruk en stress
  • Motivatie
  • Beoordeling van andere groepsleden
  • Eisen aan de werkomgeving
  • Persoonlijke ontwikkelmogelijkheden
  • Leereigenschappen
  • Geschikte trainingen en cursussen
  • Voorbeelden van aansluitende beroepen
  • Leiderschapskwaliteiten in het profiel
  • Communicatietips met groepsleden en leidinggevende(n)

Door beter inzicht in de eigen gedragsstijl (inclusief de facetten) en in de gedragsstijlen van de andere teamleden en van de leidinggevende (inclusief de facetten) is de bedoeling dat:

  • taken in een team meer verdeeld worden op basis van iemands sterkle kanten dan voorheen;
  • de groepsleden meer inzicht en waardering hebben voor de positieve (gedrags)eigenschappen van elkaar en
  • de groepsleden een ontwikkeling (persoonlijke groei) doormaken door de inzichten en door eventuele veranderingen die door deze inzichten worden geïnitieerd.

Doelgroep

De testdeelnemer heeft de volgende kenmerken:

  • Leeftijd onbepaald
  • Elk opleidingsniveau
  • Werkend
  • Nederlandse taalbeheersing op de gebieden lezen en begrijpen
  • Gemotiveerd zijn voor de testafname

Toepassing

De GD-22 kan worden ingezet als men meer wil weten over de gedragsstijlen bij medewerkers die in groepen werken of gaan werken. De GD-22 kan ondersteunend zijn bij:

  • Het samenstellen van nieuwe teams, projectgroepen en dergelijke
  • Het analyseren van vastgelopen teams, projectgroepen en dergelijke
  • Het herwaarderen van taken en functies binnen teams, projectgroepen en dergelijke

Kenmerken

Enkele kenmerken van de GDT-22:

  • 24 stellingen met een beschrijving van een specifiek type gedrag gerelateerd aan 1 van de 4 DISC gedragsstijlen
  • Open stellingen op een 4-punt schaal
  • Antwoordrange: Helemaal niet goed -Niet zo goed - Goed - Heel goed
  • 8 meerkeuzevragen: Welke uitspraak past het beste bij je?
  • Antwoordmogelijkheden: 4 antwoorden waarvan er slechts 1 kan worden geselecteerd
  • Gemiddelde afnameduur 15 minuten
  • Geen tijdslimiet

Theoretische basis DISC model

De basis van de Groei DISC test is het DISC-model dat is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog William Moulton Marston. Hij publiceerde hier in 1928 over in zijn boek Emotions of Normal People. Hierin stelde hij dat menselijke gedragstypen in vier groepen op te delen zijn:

  • Dominant (D)
  • Invloedrijk (I)
  • Stabiel (S)
  • Consciëntieus (C)

Hieronder staat per gedragsstijl een beschrijving met enkele kenmerken. In je eigen omgeving ken je vast mensen die deze gedragsstijlen gebruiken. 

Dominant
Iemand met een sterk dominante gedragsstijl is assertief en richt zich vooral op hoofdlijnen. Degene neemt het initiatief om activiteiten te starten en om anderen te vertellen wat ze moeten gaan doen. Andere kenmerken van een dominante gedragsstijl zijn:

  • Daadkrachtig
  • Direct
  • Actief
  • Taakgericht
  • Oplossingsgericht
  • Doelgericht
  • Besluitvaardig

De Dominante gedragsstijl wordt bij ongeveer 5% van de mensen gemeten als hoogste gedragsstijl.

Invloedrijk
Iemand met een sterk invloedrijke gedragsstijl is vriendelijk en een gemakkelijke prater. Degene overtuigt graag anderen om iets te doen of denken en heeft graag mensen om zich heen. Andere kenmerken van een invloedrijke gedragsstijl zijn:

  • Inspirerend
  • Enthousiast
  • Impulsief
  • Creatief
  • Interactief
  • Mensgericht
  • Optimistisch

De Invloedrijke gedragsstijl wordt bij ongeveer 15% van de mensen gemeten als hoogste gedragsstijl.

Stabiel
Iemand met een sterk stabiele gedragsstijl is dienstverlenend, rustig en een echte teamspeler. Degene is vaak hulpvaardig, kan goed luisteren en richt zich op het gezamenlijke doel. Andere kenmerken van een stabiele gedragsstijl zijn:

  • Stabiel
  • Stabiliserend
  • Sociaal
  • Hulpvaardig
  • Dienstverlenend
  • Mensgericht
  • Rustig

De Stabiele gedragsstijl wordt bij ongeveer 65% van de mensen gemeten als hoogste gedragsstijl.

Consciëntieus
Iemand met een sterk consciëntieuze gedragsstijl hecht veel waarde aan feiten en logica. Degene is vaak zorgvuldig, nauwkeurig en komt regels en afspraken vrijwel altijd na. Andere kenmerken van een consciëntieuze gedragsstijl zijn:

  • Nauwkeurig
  • Zorgvuldig
  • Beleefd
  • Conformerend
  • Calculerend
  • Taakgericht
  • Rustig

De Consciëntieuze gedragsstijl wordt bij ongeveer 15% van de mensen gemeten als hoogste gedragsstijl.

Het DISC model wordt vaak weergegeven in een grafiek met op de horizontale as de gedragstendensen “Taakgericht” en “Mensgericht” en op de verticale as de gedragstendensen “Actief-Assertief” en “Rustig-Bedachtzaam”:

Als we van links naar rechts kijken, dus naar de horizontale as, dan zien we dat mensen die hoog scoren op gedragsstijlen Dominant en Consciëntieus vooral taakgericht gedrag laten zien en dat mensen die hoog scoren op Invloedrijk en Stabiel vooral mensgericht gedrag laten zien.

Als we van boven naar beneden kijken, dus naar de verticale as, dan zien we dat mensen die hoog scoren op Dominant en Invloedrijk vooral actief en assertief gedrag laten zien en mensen die hoog scoren op Consciëntieus en Stabiel vooral rustig en bedachtzaam gedrag laten zien.

Iedereen heeft van elk van de vier gedragsstijlen wel iets in het gedrag. Als iemand op één of twee gedragsstijlen duidelijk hoger scoort, dan betekent dit dat in dat gebied (bv Dominant) sterke eigenschappen van degene te vinden zijn. Het DISC model van William Moulton Marston werd overigens pas vele jaren later gebruikt als theoretische basis voor diverse vragenlijsten en testen waaronder deze DISC persoonlijkheidstest. Dit gebeurde voor het eerst in 1956 toen arbeids- en organisatiepsycholoog Walter Vernon Clarke een persoonlijkheidstest op basis van de DISC publiceerde. Nog later maakte hij samen met anderen en op basis van combinaties van de vier gedragsstijlen de speciale persoonsbeschrijvingen die we ook wel DISC-profielen noemen.

Hierdoor gaf Walter Verrnon Clarke meer betekenis en gevolg aan het inzicht dat er vaak niet 1 maar een combinatie van 2 gedragsstijlen meewegen (bijvoorbeeld Dominant en Invloedrijk) in het gedrag van een persoon. In totaal zijn er zo 16 profielen beschreven die veel voorkomen. Hieronder staan ze, in onze Nederlandse benaming, met tussen haakjes erachter uit welke van de 4 gedragsstijlen ze bestaan. De D staat voor Dominant, de I voor Invloedrijk, de S voor Stabiel en de C voor Consciëntieus. Een hoofdletter betekent dat de gedragsstijl veel invloed heeft op het gedrag, een kleine letter betekent dat de gedragsstijl wat minder invloed heeft op het gedrag.

  • Driver (D)
  • Goalgetter (Di)
  • Motivator (DI)
  • Influencer (Id)
  • Communicator (I)
  • Counselor (Is)
  • Coach (IS)
  • Harmonizer (Si)
  • Supporter (S)
  • Coördinator (Sc)
  • Stabilizer (SC)
  • Editor (Cs)
  • Analyst (C)
  • Factfinder (Cd)
  • Inspector (CD)
  • Producer (Dc)

Normering

Bij de GD-22 is er geen sprake van een normgerichte interpretatie van scores van een deelnemer. Uit eigen onderzoek blijkt namelijk dat resultaten voor de testdeelnemers niet beter herkenbaar werden na normering van de scores; de uitslag van de gedragstypering (Dominant DISC gedragstype en DISC-profiel) waren juist minder herkenbaar voor testdeelnemers bij genormeerde scores. In veel andere DISC vragenlijsten wordt overigens eveneens geen normering toegepast.

Betrouwbaarheid en validiteit

De betrouwbaarheid van een psychologische vragenlijst of test geeft aan in welke mate de test bij elke volgende testafname consistente resultaten meet; dus bij een 2e en 3e testafname bij dezelfde persoon dezelfde resultaten zal meten als de 1e keer. De validiteit van een test geeft aan in welke mate het testinstrument ook echt het construct meet dat het beoogt te meten. Meet de GD-22 ook echt de 4 gedragstypen en kunnen deze gedragstypen ook echt resulteren in de 16 DISC-profielen?
Internationaal gezien wordt de wetenschappelijke basis van de DISC test niet erkend. Dit betekent dat er geen statisch onderzoek bestaat dat de theorie van het DISC model met cijfers ondersteunt. De British Psychological Society (BPS) en andere (inter)nationale instituten kunnen de test daarom niet certificeren. De reden dat de vragenlijst dan toch in ons assortiment is, is dat de uitslagen, mits zorgvuldig gebruikt, dus niet voor selectie, wel degelijk het proces en de discussie rondom teamvorming en teamevaluatie kunnen ondersteunen door de facetten te bespreken die in de rapportage worden beschreven. Bovendien geeft het testdeelnemers heel concrete aanwijzingen/suggesties over elkaars gedrag en de aandachtspunten en tips die eraan gekoppeld zijn.

Testbegeleiding

Als een testbegeleider van een organisatie of een ander persoon naar aanleiding van de testresultaten en gegenereerde interpretaties een advies wil uitbrengen aan of over de testdeelnemer, dan dient deze persoon:

  • voldoende kwalificaties, licenties en autorisaties te hebben om psychologische tests te gebruiken voor dit doel.
  • te handelen in overeenstemming met de algemene voorwaarden van Testcentrum Groei B.V., de geldende wet- en regelgeving en andere van toepassing zijnde richtlijnen zoals die van de beroepsethiek. 

Beperkingen

Het is niet bekend of er (leeftijd)groepen mensen zijn voor wie de GD-22 niet geschikt is.

Testafname

Testafnames worden via het online testsysteem op www.testcentrumgroei.nl uitgevoerd. Dit is een systeem waar organisaties een account voor kunnen aanvragen en waar één of meerdere zogenaamde “testbegeleiders” uit naam van deze organisatie hun testdeelnemers kunnen uitnodigen voor diverse tests. Het is goed om testdeelnemers ruim voor de afspraak waarin de testrapportage wordt besproken de gelegenheid te geven om de test te maken en ze dus ruim van tevoren uit te nodigen voor een testafname.

De testdeelnemers kunnen met de inloggegevens van de uitnodiging de testafname starten. De instructie voor de testafname wordt in het scherm weergegeven als de testdeelnemer de test start. Testdeelnemers kunnen zelf hun uitslag direct na de testafname bekijken in een afgeschermde online omgeving, tenzij de organisatie, in het belang van de testdeelnemer, inzage in de resultaten tijdelijk heeft afgeschermd omdat men de uitslag samen met de testdeelnemer wil bekijken tijdens een begeleidingsmoment. De testafname dient in 1 keer te worden afgerond. Onderbrekingen mogen niet langer duren dan 20 minuten vanwege de sessie- en privacy instellingen.

Voor de testafname is het niet nodig dat deze in een gecontroleerde omgeving wordt afgenomen; het is immers een zelfbeoordeling waarin geen goede en foute antwoorden zijn. De testdeelnemer kan de test op elke rustige plek maken waar zij/hij zich voldoende prettig voelt.

Technisch gezien is er een stabiele internetverbinding nodig met een basale bandbreedte, een apparaat met een browser en de invoermogelijkheden van een computermuis/touchpad en een (al dan niet digitaal) toetsenbord. Op het apparaat moet een up-to-date browser geïnstalleerd zijn.

Meer informatie over de ontwikkeling van en het (statistisch) onderzoek naar deze test kunt u lezen in de handleiding die via het account Mijn testcentrum beschikbaar is.

Heeft u nog een vraag? Bel of mail ons dan gerust: