mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is een aandachtstraining die ontstaan is uit oefeningen van het Boeddhisme. De term mindfulness is eind jaren ’70 bedacht door Jon Kabat-Zinn in Amerika. De kern van mindfulness:
  • Mensen hebben veel gedachten / gedachtenpatronen / emoties over het verleden of de toekomst (in plaats van over het heden, het “nu”)
  • Dit helpt je niet (het is niet goed voor je gezondheid/ontspanning)
  • Je gedachten bij het hier-en-nu brengen en hebben, is rustgevend (en goed tegen stress)

Mindfulness en gedachten

Elke dag heeft ieder mens tussen 40.000 en 60.000 gedachten in zijn hoofd zeggen wetenschappers. Van deze gedachten is meer dan 95% hetzelfde als de dagen ervoor. Van deze herhalingen van gedachten ofwel gedachtenpatronen zijn we onszelf vaak niet bewust. En hier zit tegelijkertijd ook het knelpunt. Want dit betekent dat onze onbewuste gedachten uiteindelijk bepalen wat we doen! In schema ziet dat er dan zo uit:
  • A Situatie/Werkelijkheid
  • B Gedachten over een situatie
  • C Gevoelens over een situatie
  • D Situatie/Werkelijkheid die we ervaren verandert door deze gedachten en gevoelens. Ze “kleuren” de situatie, ze bepalen hoe we de werkelijkheid ervaren. 
  • E Reactie/gedrag op basis van deze “verstoorde” beleving van de werkelijkheid.
We hebben dus niet alleen veel gedachten maar ook veelal dezelfde gedragspatronen. Vanwege de vele onbewuste gedachten, emoties en gedragingen is het ook te begrijpen waarom veranderen zo moeilijk is.  Veelal worden we onbewust geleid en reageren we vanuit ons onderbewuste. Geef jezelf dus de tijd om gedrag te leren veranderen en wees aardig voor jezelf als het een keer niet lukt. Realiseer je wel dat het dus belangrijk is om veel meer bewust te zijn van je gedachten en emoties zonder dat je direct reageert en daar kan mindfulness je bij helpen.

Mindfulness en bewustwording

Door mindfulness kun je leren bewust te worden van je gedachten, emoties en je handelen. Als je meer bewust bent, kun je opnieuw keuzes maken over wat jij wilt. Mindfulness geeft je dus meer bewustzijn en meer mogelijkheden om te kiezen voor de gedachten en gedragingen die jij wilt dat je hebt. Het idee is dat dit tot meer rust en tevredenheid leidt en tot meer (duurzaam) geluk.

Mindfulness oefening 1:

Met behulp van mindfulness kun je leren om bewust contact te maken met het hier-en-nu. Byron Katie is een Amerikaanse psychologe die een aantal vragen heeft  die je kunnen helpen om niet-helpende gedachten op te sporen:
  1. Is het waar?
  2. Is het 100% waar?
  3. Wat doet deze gedachte met je?
  4. Wat als je deze gedachte niet hebt?
Kijk naar je gedachten alsof je naar een film kijkt……beeld voor beeld…..en zie wat er gebeurt. 

Mindfulness oefening 2:

Pak een rozijn in je hand. Kijk naar de rozijn, voel eraan, ruik eraan en stop de rozijn in je mond. Kauw er nog niet op, maar voel de rozijn in je mond. Doe dit enkele minuten. Kauw er dan op een slik de rozijn door. Volg de rozijn door je lichaam.  Heb je ooit eerder in je leven zo een rozijn gegeten? En hoe is dit?
 
Andere artikelen die misschien interessant zijn voor je:

Je kunt ook een gratis persoonlijkheidstest doen om meer over jezelf te weten te komen. Er is ook een uitgebreide Big Five persoonlijkheidstest.

Like onze Facebookpagina en blijf op de hoogte van nieuwe (gratis) tests, artikelen en winacties!
 
 
Informatieoverzicht
Skip Navigation Links.
Home
Collapse OpleidingOpleiding
School in Nederland
- Leerplicht
Basisschool
Voortgezet onderwijs
- Praktijkonderwijs
- VMBO
- HAVO
- VWO
- VSO
- VAVO
Beroepsonderwijs
MBO opleidingen
HBO opleidingen
Profielkeuze
- Profiel Cultuur en Maatschappij
- Profiel Economie en Maatschappij
- Profiel Natuur en Gezondheid
- Profiel Natuur en Techniek
Studiekeuze
Welke opleiding past bij mij?
Leerstijlen Kolb
- Leerstijl Doener
- Leerstijl Dromer
- Leerstijl Denker
- Leerstijl Beslisser
E-learning
Collapse BeroepBeroep
Arbeidsmarkt
Sectoren
Beroepskeuze
Welk beroep past bij mij?
Uitleg beroepsinteressetest
Collapse WerkWerk
Carrière
- Succes
- Carrièreswitch
- Referentie
Solliciteren in 7 stappen
Stap 1: Zelfkennis opbouwen
Stap 2: Welke baan past bij mij
Stap 3: Vacatures zoeken
- Vacature analyse
Stap 4: Sollicitatiebrief schrijven
- Openingszin sollicitatiebrief
- Kern sollicitatiebrief
- Afsluiting sollicitatiebrief
Stap 5: CV maken
- CV inhoud
- Voorbeeld CV
- Competenties in je CV
Stap 6: Sollicitatiegesprek voeren
- Voorbereiding sollicitatiegesprek
- Sollicitatievragen
- Tips sollicitatiegesprek
- Evaluatie sollicitatiegesprek
Stap 7: Arbeidsovereenkomst
- CAO
Ontslag
Outplacement
Assessment
Loopbaanbegeleiding
Je eigen bedrijf starten
Collapse PersoonlijkheidPersoonlijkheid
Temperament
Karakter
Karaktereigenschappen
- Lijst met Karaktereigenschappen
Identiteit
Kernkwaliteiten
Kernkwadranten
Mindset
Persoonlijkheidsstoornis
- Borderline / ERS
HSP
Hooggevoeligheid
Collapse CompetentiesCompetenties
Wat zijn competenties?
Kennis
Vaardigheden
Kwaliteiten
Competentiemodel
Competentielijst
EVC ervaringscertificaat
Collapse IntelligentieIntelligentie
IQ - Intelligentie Quotiënt
Meervoudige intelligentie
Hoogbegaafd
Collapse LifeLife
Geluk
Mindfulness
Stress
- Stress symptomen
- Overspannen
- Burn out
- Burn out symptomen
- Burn out herstel
Bore out
Psychiatrie
Normen en waarden
Opruimen
Collapse ContactContact
Over Testcentrum Groei B.V.
Algemene Voorwaarden
Beveiliging
Privacyverklaring
Klachtenprocedure
Cookies
Ideeën
Winacties
- Spelvoorwaarden